Tekkis rahaline nõue – ja mis edasi? Mõned olulised nõuanded

Kas te endiselt ei karda raha kättesaamisega tegelevate ettevõtete töötajaid? On suurepärane, kui teil pole veel õnnestunud nendega kokku puutuda. Kuid nagu näitab praktika, siis peaaegu iga viies Eesti elanik omab  nendega suhtlemisel kogemust ning enamasti ei seisne see mitte ainult  väljastatud laenu tingimuste rikkumises. Nendega kohtumise põhjuseks on tavaliselt muud probleemid, ennekõike vanade võlgade tasumata jätmine, mobiiltelefoniarved, mille eest on unustatud maksta, parkimine selleks mitte ettenähtud kohas.

Täna võivad mistahes väikese asja eest teiega ühendust võtta. See pole nali: statistika järgi on Eestis inimesi, kes on saanud inkassofirmalt teate palju rohkem kui neid, kes oma kogemustele põhinedes ei tea, mis see on. Kuid rahaline nõue pole veel lõplik otsus. Kõige tähtsam on teada, kuidas ühel või teisel juhul toimida ja milliseid vigu tuleks vältida.

Seega, kui mitte iga viies, siis arvatavasti iga kuues inimene on saanud Eestis väikelaenude maksmata jätmise või kiirlaenude probleemi pärast inkassofirmalt teade.

Uuringu läbiviinud Bestcrediti juht August Käära väidab, et kõige sagedamini on see probleem Lõuna-Eesti elanike ees, kellest iga kolmandal on laenuvõlg.

Tegu on tõesti globaalse probleemiga

Tasuta õigusnõustamisele spetsialiseerunud ettevõte räägib, et nende poole pöördunud erinevate küsimustega pöördunud 9000 kliendist ligikaudu 3000 taotlejat on hädas just krediidiga seonduvatele võlgnevustele. See räägib sellest, et probleem muutub iga aastaga üha olulisemaks. Kuid kõige hullem probleem ei seisne mitte selles, vaid selles, et inimesed ei oska taolises olukorras tegutseda ning ei tea, kuidas mitte teha fataalne vigu.

Kahtlemata on inkasso nõuete vastuvõtmine inimese elus mitte just kõige meeldivam olukord, sest sellega kaasneb arusaamatus, segadus, paanika ja hirm. Siinkohal ei tohiks te teha kõige olulisemaid vigu ning kalduda ühest äärmusest teise.  minna ühte kahest äärmusest.

Esimene äärmus on stuuporisse langemine ja teadmatusest, mida teha edasi. Te ei tee midagi, kuid samal ajal kulutate oma närve.

Teine äärmus on soov joosta ja arved ära maksta.

Miks sa tasu maksmisega kiirustada? Sellepärast, et kui mõistate äkki, et enamik inkassofirma nõudmisest on ebaseaduslikud pole võimalik neid hiljem vaidlustada ja raha tagasi saada.

Kõik makstud võlad tagastatakse ainult kohtu kaudu ning see on üsna pikk ja keeruline protsess. Seepärast soovitavad eksperdid, näiteks Janno Perv, järgida kiirustamise asemel ja enne nende väidetavate võlgade maksmist järgida neid soovitusi:

  1. Inkassofirma kirjasid ignoreerida kindlasti ei tasu.  Kui teile tuli inkassofirmalt teade pole see siiski tähtsusetu. Lõppude lõpuks võib nõue olla mõistlik ning kui te ei võta selle suhtes midagi ette, siis  võib isegi väike võlg kasvada suureks finantskohustuseks. Saite esimese teate? Ärge kartke sellele reageerida.
  2. Kuidas tuleks reageerida teile saadetud dokumentidele? Sageli saadab inkasso teatise, mis sisaldab ainult nõude suurust, kuid ei täpsusta selle põhjuseid ning ei töö välja võla arvutamise alust.
  3. Võtke inkassofirmaga ühendust e-maili teel. Selle asemel, et kaotada väärtuslikku aega tasub niipea, kui võimalik inkassofirmaga ühendust võtta nende poolt täpsustatud e-maili teel  ja paluda saata nõude aluseks olevad dokumendid. See on äärmiselt oluline just sellepärast, et taotluse saatmisel e-maili teel saate hiljem kirjavahetusega tõestada, et olete huvitatud lahenduse leidmisest kohtu poole pöördumata.
  4. Pöörake tähelepanu nõuete tähtaegadele ja järgige ega need ei ole möödunud. Enamikul juhtudest möödub tähtaeg 3 aasta pärast. Kui see aegumistähtaeg on möödas, siis teate, mida teha.
  5. Küsige selgitust selle kohta, kust sellises summas võlg on tekkinud. Juhul kui olete kontrollinud nõude aegumistähtaega ning see pole aegunud, paluge inkassofirmal selgitada, kust nõude summa pärineb. Oletame, et see tekkis laenu summa jäägilt, mille te pole veel tasunud või on summa tekkinud tasumata arvest. Võlale, mida äriühingule võlgnete võidakse rakendada täiendavaid trahve ja viiviseid. Väga oluline on selgelt mõista, et põhinõue ei muutu, sellele saab kohandada ainult seotud nõudeid, sh. intresse ja iga päeva kohta arvutatavaid viiviseid. Karistusmäär on lepinguline näitaja, mis tuleneb asjakohastest seadustest, artiklid 94 ja 113. Selle suurust on võimalik arvutada Interneti-ressursside abil, mille leiate aadressilt www.viivisekalkulaator.ee.

Mida nüüd teha, maksta või keelduda maksmisest?

Kui olete teostanud kõik need sammud, mida eespool kirjeldasime ning teie võlg ei kuulu vaidlustamisele, ei saa seda mitte mingil juhul ignoreerida. Tasumiseks proovige kindlasti inkassofirmaga kokkuleppele jõuda.

Advokaadid hoiatavad: on äärmiselt oluline graafiku sõlmimisel olnud peamised nõuded ja sellega kaasnevad nõuded läbi vaadata, nendes ei tohi olla hilisemalt tehtud parandusi, mida märgitakse  uue nõudena.

Sellepärast soovitavad eksperdid esmalt pöörduda õigusabi poole, kuid mitte tingimata tasulise õigusabi poole, mille eest tuleb maksta, sest see on üsna kallis. Saadaval on spetsiaalsed portaalid, kust saate teid huvitavaid küsimusi tasuta esitada saades neile kvalifitseeritud vastuse.

Näide kõige lihtsamast kirjast, mille võiksite nõude esitamisel inkassofirmale edastada:

Tere Päevast!

Palume teil esitada dokumendid, mis kinnitavad kõigi teie poolt esitatud nõuete kehtivust.

Otsus edasiste meetmete kohta toimub minu poolt alles pärast kõigi esitatud dokumentide üksikasjalikku läbivaatamist ja olukorra analüüsimist.